niedziela, 12 czerwca 2011

SKR czyli EN57 po GOP-ie

Dnia 11 Czerwca 2011 roku dzięki Cieszyńskiemu Stowarzyszeniu Miłośników Kolei , a także przy pomocy info kolej.pl , forumkolejowe.pl, oraz blogu REGIOchłopaka odbył się przejazd EN57 po nieużywanych szlakach kolejowych na terenie Śląska i Zagłębia Dąbrowskiego. Oto rozkład i trasa naszego składu:
KATOWICE 8:00
Sosnowiec Południowy 8:12/8:15
Sosnowiec Dańdówka 8:24/8:47
Sosnowiec Porąbka 8:55/9:00
Sosnowiec Kazimierz 9:05/9:10
Dąbrowa Górnicza Wschodnia 9:23/9:28
Łazy  10:08/10:15
Okradzionów 10:54/10:57
Dąbrowa Górnicza Towarowa 11:05/11:12
Sosnowiec Maczki 11:39/11:47
Sosnowiec Jęzor 12:02/12:05
Mysłowice 12:16/12:19
Katowice Szopienice Północne 12:30/12:35
Katowice Dąbrówka Mała 12:39/12:42
Siemianowice Śląskie 12:51/12:56
Chorzów Stary 13:04/13:07
BYTOM 13:15

II. Rel. Bytom - Katowice Ligota

BYTOM 13:20
Radzionków 13:37/13:47
Zabrze Biskupice 14:10/14:15
Zabrze Makoszowy Kopalnia 14:31/14:36
Mizerów 14:40/14:43
Przyszowice 14:50/14:55
Gierałtowice 14:58/15:03
Knurów 15:17/15:24
Zabrze Makoszowy 15:38/15:43
Ruda Bielszowice 15:52/16:16
Ruda Wirek 16:24/16:29
Ruda Kochłowice 16:40/16:43
Panewnik 16:55/17:00
KATOWICE LIGOTA 17:04

III. Rel. Katowice Ligota - Tychy

KATOWICE LIGOTA 17:26
Mikołów 17:36/17:41
Orzesze 17:52/17:58
Orzesze Jaśkowice 18:02/18:12
Orzesze Miasto 18:17/18:22
Orzesze Zawiść 18:27/18:30
Łaziska Huta 18:34/18:37
Łaziska Kopanina 18:39/18:42
Łaziska Średnie 18:47/18:50
Wyry 18:56/18:59
TYCHY 19:08

IV. Rel. Tychy - Katowice

TYCHY 19:09
Katowice Kostuchna 19:32/19:37
Staszic 19:51/19:54
Katowice Ochojec 19:56/20:01
Katowice Ligota 20:05/20:15
Katowice Janów 20:35/20:40
Stawiska 20:45/20:48
Katowice Szopienice Północne 20:58/21:08
Mysłowice 21:21/21:31
KATOWICE 21:46


Na dworcu w Katowicach zjawiłem się około godziny 7.25 , po chwili dołączył do mnie kol.Robert (REGIO chłopak) , razem oczekiwaliśmy na podstawienie składu. Na peronie pojawiało się coraz więcej MK, w końcu około 7.55 podstawił się EN57-1035 jako nasz skład.  Zajęliśmy miejsce w tylnej części składu , odjazd nastąpił z opóźnieniem około 10 minut, do tego zostaliśmy zatrzymani kilkaset metrów za stacją , celem przepuszczenia TLK Katowice-Warszawa .
Pierwsze postoje to nic nadzwyczajnego , kursują to planowe pociągi pasażerskie . Na stacji Sosnowiec Dandówka dosiadł się do nas kol/ Paweł (psim), w takim składzie ruszyliśmy w dalszą drogę. Na stacji Łazy (konkretnie na rozjazdach) nastąpiła zmiana kierunku , ja postanowiłem uwiecznić tablicę naszego pociągu:
Niestety dyżurny wpuścił nas nie na ten tor co trzeba , więc zmiana kierunku odbyła się dopiero na rozjazdach od strony Zawiercia, efektem czego opóźnienie naszego składu wzrosło do 20 minut. Po zmianie kierunku ruszyliśmy w kierunku Dąbrowy górniczej Towarowej przez p.odg. Okradzionów. Szlakowa na odcinku Okradzionów-D.G. Towarowa wynosi 80 km/h , więc jak na linie towarową bardzo przyzwoicie. Kolejny postój, czyli czas na zdjęcia :):
EN57-1035 - stacja Dąbrowa Górnicza Towarowa
Ruch towarowy na stacji Dąbrowa Górn. Towarowa    










Po drugiej zmianie kierunku i wykonaniu fotek, mogliśmy ruszyć w kierunku Mysłowic przez Sosnowiec Maczki, na której miał miejsce kolejny foto-stop.
Po odjeździe z tej stacji i przejechaniu kilku kilometrów wjechaliśmy na linię Jaworzno Szczakowa-Mysłowice, po około 10 minutach jazdy dojechaliśmy do Mysłowic, ale z racji tego ,że nic ciekawego tam się nie znajduje, na fotki nie wyszedłem .
Kolejnym etapem naszej podróży był  przejazd do Bytomia przez p.odg.  Szabelnie, Katowice Szopienice Północne,  Katowice Dąbrówkę Małą ,Siemianowice Śląskie i Chorzów Stary.. Odcinek Szabelnia-Katowice Szopienice Północne to przejazd chyba z prędkością 10 km/h .Na stacji Katowice Dąbrówka Mała zrobiłem fotkę :
Kolejną stacją na której się zatrzymaliśmy były Siemianowice Śląskie, właściwie to co z tej stacji zostało. Także wykonałem zdjęcie:
Niestety zdjęcie bez innych osób, by nie przeszło :P
Po wykonaniu zdjęć, ruszyliśmy w kierunku Chorzowa Starego ,gdzie odbył się kolejny postój. Co ciekawe  wjechaliśmy na grupę towarową, pewnie dlatego że na stację właśnie wjeżdżał REGIO Kluczbork-Katowice , a odcinek Stary-Miasto jest po wykolejenie lokomotywy jednotorowy, z ograniczeniem do 20 km/h. Po odjeździe z Chorzowa Starego możemy pomknąć 100 km/h do Bytomia , gdzie mamy kolejny postój. Dosiadło się tutu nawet kilku pasażerów :). Opóźnienia naszego składu po odjeździe z Bytomia nieco się zmniejszyło , al na stacji Bytom Karb genialny dyżurny puścił towara przed nami , więc znowu kilka minutek do tyłu  . W Radzionkowie szybka zmiana kierunku ,do stacji Bytom Karb trasa którą jechaliśmy , następnie zjechaliśmy na łącznice Bytom Karb-Bytom Bobrek, na której minęliśmy się z towarem prowadzonym ET41 . Na szczęście aparat był załączony :)
Teraz do Biskupic jechaliśmy trasą po której jeżdżą pociągi Bytom-Gliwice, fotki z Biskupic:
Kolejnym postojem była stacja Zabrze Makoszowy Kopalnia , jednak nie zauważyłem tm nic ciekawego. po odjeździe udaliśmy się do Knurowa przez Mizerów, Przyszowice, Gierałtowice. Zdjęcie z Mizerowa:
Od Mizerowa do Knurowa jazda bez postojów, szlakowa nie najgorsza choć zawsze może być lepiej . Część opóźnienia znów udało się nam zgubić, po kilkunastu minutach osiągnęliśmy Knurów. kilka zdjęć:







Jeden z kilku celów mojej dzisiejszej wycieczki został osiągnięty :). Teraz ruszyliśmy w kierunku stacji ,Zabrze Makoszowy, do Mizerowa jazda po tej samej trasie co w kierunku Knurowa, ale szlakowa lepsza. Tym razem udało mi się zrobić zdjęcie Gierałtowic:

Odcinek Mizerów-Zabrze Makoszowy nie jest w takim tragicznym stanie,fotki z Makoszów.

Po odjeździe z Makoszów się do Ligoty przez Kochłowice. Tutaj szlakowa już nieco gorsza, zwłaszcza na odcinku Wirek-Kochłowice. Kolejnym foto-stopem była stacja Ruda Kochłowice (drugi cel mojej wyprawy). Wykonałem tu kilka fotek :


Mimo,że nasze opóźnienie wynosiło 30 minut, do Ligoty przybyliśmy przed czasem, gdzie miał miejsce nieco dłuższy postój, celem udania się do biedronki :P. Podczas naszego postoju zjawił się mi.in REGIO Katowice-Racibórz. Po odjeździe z Ligoty daliśmy się do Orzesza Jaśkowic , trasą po której kursuję pasażerskie . W Orzeszu mijanka z REGIO Wodzisław-Katowice. Na stacji Orzesze Jaśkowice miała miejsce kolejna zmiana kierunku. Od tego momentu aż do stacji Katowice Ligota przez : Orzesze Miasto, Łaziska Hutę, Tychy i Katowice Kostuchnę jechałem w kabinie maszynisty: :) Niestety baterie w aparacie padły więc nici z fotek.
Na stacji Katowice Ligota (właściwie przed nią) przed ostatnia zmiana kierunku ,by przez Stawiska udać się do Mysłowic. Tam już ostatnia zmiana kierunku i możemy ruszyć w stronę Katowic. Od Szopienic Południowych możemy pomknąć 80 km/h , w Katowicach zameldowaliśmy się 3 minuty przed czasem , mimo że mieliśmy już +30. W Katowicach 20 minutek i wraz z Pawłem i Robertem wsiadamy w REGIO Częstochowa-Gliwice , ja wysiada w Chorzowie Batorym  tak niestety kończy się ta podróż.
Kończąc chciałbym napisać ,że impreza była super, oby tego typu przejazdów było więcej. Wielkie podziękowania dla organizatorów :)

4 komentarze:

  1. Super relacja! Na moim blogu już jest dołączona do moich zdjęć :-)

    OdpowiedzUsuń
  2. świetna relacja, nawet cię widziałem :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Dzięki, ja też Cię widziałem :)

    OdpowiedzUsuń