niedziela, 12 sierpnia 2012

"Wizyta u podnóża Tatr"

Już od dłuższego czasu planowałem zaliczyć "zakopiankę",do tego doszła opcja powrotu umożliwiająca zaliczenie linii Sucha Beskidzka-Żywiec, więc moje plany zacząłem realizować :)
W Sobotę 11 Sierpnia około 7:15 zjawiłem się na dworcu w  Chorzowie Batorym. Po kilku minutach zjawił się EN75 o numerze 002. Podczas krótkiej podróży do Katowic na własne uszy przekonałem się o tym, że we Flirtach pojawiły się zapowiedzi głosowe. Z tego co moje ucho słyszało zapowiedzi te były wygłaszane przez syntezator mowy Ivona. W Katowicach po opuszczeniu składu krótki spacerek do kas PR w celu zakupienia sieciowej tygodniówki. Tym razem obyło się bez problemów (w odróżnieniu od Lipcowego wyjazdu). Po zakupieniu biletu powróciłem na dworzec, gdzie po 10-minutowym oczekiwaniu został podstawiony REGIO do Krakowa Głównego, skład to EN57-1947 z siedzeniami de-luxe :) Skład ten załapał się na pierwsze foto wyjazdu:

Frekwencja jak na taki czas przejazdu całkiem niezła, jakieś 35%.  Z nudów od Mysłowic fociłem wszystkie. Na początek właśnie Mysłowice:
Sosnowiec Jęzor, swoją drogą ciekawe czy po moderny tego odcinka na stacji tej będą zatrzymywać się pociągi pasażerskie? Fotka:
Przed Jaworznem kontrola biletów, podczas której rozmieniłem kierpciowi dyche :P.  Chwilę później na fotę załapał się "jamnik" o numerze 194:

Jaworzno Szczakowa:

Kraków Mydlinki Wapiennik:
Kraków Mydlinki:

Kraków Łobzów:
Na stacji końcowej skład zameldował się 2 minuty po czasie, na początek fotka składu:
Z Krakowa Głównego podjechałem sobie do Płaszowa, gdzie na chwilę spotkałem się z kol. Adamem. Pierwotnie plan zakładał zrobić to NIKIFOREM, ale złapał on 20 minut w plecy. Na szczęście chwilę po nim jechał REGIO do stacji Wieliczka Rynek-Kopalnia. Skład przeszedł z REGIO z Katowic. Między Krakowem Głównym, a Płaszowem jest jeden przystanek, Kraków Zabłocie:
Kilka chwil później skład zameldował  się na stacji Kraków Płaszów, fota:
Do JANOSIKA miałem jeszcze ponad pół godziny, więc wraz z kol. Adamem przejechaliśmy się Tramwajową Komunikacją Zastępczą, która kończy i zaczyna trasę na dworcu PKP  Kraków Płaszów. Próbowałem upolować "Odkurzacza" (Jelcza M181M), jednak w (C) większość obiegów stanowią Scanie. Czas uciekał, więc zajęliśmy miejsce w podstawionej Scanii, fotka:
Zaraz po naszym powrocie  zostaje zapowiedziany wjazd JANOSIKA z Krakowa do Zakopanego. Skład to ku mojemu niezadowoleniu EN77-002, fotka:
Pociąg zmieniał tu kierunek jazdy więc postój był nieco dłuższy.  Po okołu 10-minutach postoju pożegnałem się z Adamem i ruszyłem w dalszą drogę. Frekwencja w granicach 50%, kontrola w okolicach stacji Kraków Bonarka  Do Skawiny jazda znaną trasą, dalej już nie. Na odcinku Skawina-Zakopane uwieczniłem każdą stacje i przystanek. Na początek Skawina, gdzie odbijamy od linii Kraków Płaszów-Oświęcim p. Spytkowice:
Rzozów:
Radziszów i krzyżowanie z REGIO 5028/9 przeciwnej relacji. Fotki:

Wola Radziszowska:
Podolany.
Leńcze:

Przytkowice:
Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona:
Odgałęzia się tutaj linia do Bielska Białej przez Andrychów. Kolejne stacje, Stronie:

Stryszów:
Skawce:

Zembrzyce:
Sucha Beskidzka i zmiana kierunku jazdy. Dłuższy postój wykorzystałem na to, co zawsze :P:

Maków Podhalański:
Juszczyn:
Kojszówka:
 Osielec:
Gdzieś za Suchą zmienili się kierownicy (nowy wszedł już w Suchej), a jego poprzednik wysiadł z tego co pamiętam właśnie w Osielcu.  Kolejne przystanki na trasie,  Bystra Podhalańska:
Jordanów:

W Jordanowie miał miejsce nieco dłuższy postój, bo "gdzieś jadą kolarze" Po około 5 minutach ruszyliśmy, zaliczając kolejne kilometry "zakopianki", Skawa:
Skawa Środkowa:
Chabówka:

Rabka Zdrój i kolejna zmiana kierunku, foty:

Chwilę później skład ponownie zameldował się w Chabówce, fotka peronu:

Linia do Krakowa odbija w prawo, my natomiast kierujemy się na lewo, przejeżdżając obok skansenu. Kolejne stacje i przystanki, Rokciny Podhalańskie:
Raba Wyżna:

Sieniawa, krzyżowanie z REGIO 22120/1 przeciwnej relacji, także na EN77.  2 foty:

Pyzówka:
Lasek:

Nowy Targ:
Szaflary:
Szaflary Wieś:
Biały Dunajec:

Poronin. Miał tu miejsce 15-minutowy postój celem przepuszczenia EX TATRY relacji Zakopane-Warszawa Wschodnia.  3 foty z Poronina:

Niecałe 10 minut później skład zameldował się w Zakopanem, gdzie już na peronie oczekiwali taksówkarze, pytający podróżnych dokąd trzeba zawieść.  Pogoda była fatalna, zimno i mokro, więc przebywanie na dworze do przyjemnych rzeczy nie należało. Na początek fotka składu, którym przyjechałem.
Następnie 3 fotki peronów:

Po zakupieniu gorącej herbaty, widokówek, oraz czegoś do przegryzienia zająłem miejsce w GIEWONCIE do Opola, fotka:
Na ostatnią fote z Zakopanego załapał się EX MORSKIE OKO z Warszawy Wschodniej:

GIEWONT na szczęście ogrzewany, oraz z członem w którym znajdowały się siedzenia jak w pierwszej klasie, więc podróż całkiem, całkiem :) Po wyjeździe z Zakopanego fotka z okna:
Frekwencja średnia, jakieś 50% pewnie w Niedzielę pociąg ten cieszy się większym zainteresowaniem. Do Suchej Beskidzkie powrót tą samą trasą, mimo to uwieczniałem wszystkie postoje. Poronin:
Biały Dunajec:
Nowy Targ:
Wjazd do Chabówki:

Rabka Zdrój:
Jordanów:

Maków Podhalański, mijanka z kibelkiem do Zakopanego, foty:

Sucha Beskidzka:

I teraz czas na najważniejszy etap podróży, czyli przejazd odcinkiem Sucha Beskidzka-Żywiec :) Starałem się uchwycić wszystkie przystanki na trasie. Na początek Stryszawa:

Lachowice:

Lachowice Centrum:
Kurów Suski:

Hucisko:

Pewel Wielka:

Jeleśnia:

Pewel Mała:

Żywiec Sporysz:
Minutę przed czasem GIEWONT zameldował się w Żywcu, gdzie przedostatni raz zmienił kierunek jazdy. Kilkanaście osób wzmocniło frekwencje w składzie, 2 fotki z Żywca:

Od Żywca, wraz z jednym ze współpasażerów i byłym mechanikiem wdaliśmy się w dyskusje na temat obecnej sytuacji kolei w Polsce .W Katowicach ostatnia dziś zmiana kierunku jazdy i mając +4 ruszyliśmy. Tak też zameldował się w Chorzowie Batorym, gdzie załapał się na ostatnie foto wyjazdu:
Po godzinie 22 dotarłem do domu i tak zakończyła się "Wizyta u podnóży Tatr".