poniedziałek, 22 grudnia 2014

Z REGIOkarnetem do Głuchołaz.

14 grudnia wszedł w życie nowy rozkład jazdy pociągów. W rozkładzie tym, po ponad 10 latach przerwy reaktywowano przewozy pasażerskie na odcinku Głuchołazy-Głuchołazy Miasto (na odcinku Nowy Świętów-Głuchołazy po 4 latach). Ofertę stanowią 2 pary połączeń, w soboty, niedziele i kilka dodatkowych dni. Jedna para do/z Opola, druga do/z Kluczborka. Podejrzewam, że po tak długiej przerwie i przy takiej ofercie pociągi te raczej tłumów nie będą przyciągały. Dlatego w niedzielę, 21 grudnia wybieram się na zaliczenie tej trasy.
Rozpoczynam od pieszego spacerku z Batorego do przystanku Chorzów Rynek. Po krótkim oczekiwaniu przyjeżdża nabity Solaris Urbino 12 na linii 840N. Po drodze robi się luźniej i od Chebzia mam miejsce siedzące.  Do Gliwic docieramy kilka minut po planie. Teraz krótki spacerek z Placu Piastów na dworzec PKP.
Pierwotnie planowałem czekać na pierwszego kibla do Opola (5:18), ale jak to u mnie bywa plany uległy zmianie :P KARKONOSZAMI podjeżdżam z Gliwic do Opola. Kupując bilet, konduktorka pyta mnie czy czasem nie pracuje jako Informator Mobilny w Katowicach i jest zdziwiona tym, że nie mamy zniżek. No cóż, także nad tym ubolewam :P Bez problemu znajduję prywatny przedział w dwójce, w którym się lokuję.
Podróż upływa bez problemów i z lekkim poślizgiem melduję się w Opolu Głównym. REGIO Opole-Głuchołazy Miasto jest dopiero po 7, więc nie będę tutaj siedział ponad 3 godzin. O 5:44 jest REGIO do Nysy, którym zabieram się do Kubic. Poza mną i obsługą może tym jadą ze 3 osoby. Dosiadających po drodze także niewielu.
Szynobus opuszcza w Kubicach. Planowałem wykonać tu jakieś pierwsze fotki, ale jest jeszcze szarawo i wychodzą kiepsko.  Kilka minut przed 8 przyjeżdża REGIO Nysa-Opola, którym jadę do Jasienicy Dolnej.  Ten sam skład, z tym samym kierownikiem.  Po dotarciu do Jasienicy Dolnej cykam pierwsze foty:

Jako REGIO Opole-Głuchołazy Miasto zjawia się także SA134, którego także focę:

Tłoku nie ma, ale na pewno jedzie więcej osób, niż pierwszym REGIO Opole-Nysa. Zaraz po wejściu kierownik sprawdza mi bilet, plus dla niego.
W Nysie dosiada się kol. Bartek, który przejedzie się ze mną do Głuchołaz i z powrotem. 7 minut postoju wykorzystuje na cyknięcie zdjęcia:

Spodziewałem się totalnej pustki, ale za Nysą jest 12 pasażerów. I wszyscy jadą dalej niż do Nowego Świętowa. Najpierw jedziemy "Podsudecką", by po ruszeniu z Nowego Świętowa (gdzie nasz postój nieco się wydłużył) odbić w prawo, na jednotorową linię do Głuchołaz Zdroju (Głuchołazy Miasto-Zdrój nieprzejezdna).  Szlakowa do Głuchołaz przyzwoita, w granicach 60 km.h.
W Głuchołazach kolejny, nieplanowy dłuższy postój, w związku z tym idziemy na zdjęcia :)

3 minuty później osiągamy cel podróży- Głuchołazy Miasto. Na wjeździe nasz pociąg jest filmowany :) Wraz z Bartkiem i innymi MK urządzamy sesje zdjęciową, bo do pociągu powrotnego mamy ponad 20 minut:

W drogą powrotną pociąg również nie wyjeżdża pusty. Na starcie kilkanaście osób, co jak na piąty kurs po 10 latach przerwy nie jest aż takim złym wynikiem.
Z rozmów słyszę, że mieszkańcy nazwali sobie pociąg do Opola "Pendolino" :P Większość osób jedzie bez celu, tak po prostu, przejechać się pociągiem :)
W Nowym Świętowie nieco dłuższy postój, w związku z odbiegiem za opóźnionym REGIO Kędzierzyn-Nysa (jednotor na Nowy Świętów-Nysa).  Mimo to do Nysy docieramy tylko minutę po planie.
Z nieznanych mi przyczyn jako REGIO do Opola pojedzie inny szynobus (także SA134)
Krótka rozmowa na peronie z Bartkiem i zajmuje miejsce. Znaną trasą, którą po części przesypiam docieram do Opola.
Przesiadka na marszałkokibla do Gliwic i jedziemy dalej.  PLK chyba zbyt ambitnie ułożyła rozkład na tej trasie, bo w Gliwicach jestem 7 minut po planie, a dłuższego postoju nigdzie nie mieliśmy.
Koleje Śląskie mam dopiero za 50 minut, więc idę na Plac Piastów i autobusem 6 docieram do przystanku Świętochłowice Mijanka. 15- minutowy spacerek i jestem w domu.

Wesołych Świąt moi czytelnicy!
No i szczęśliwego Nowego Roku!