niedziela, 22 września 2013

Pożegnanie lata z Górnośląskimi Kolejami Wąskotorowymi.

W dniach 20-22 września 2013 odbyły się obchody 160-lecia istnienia Górnośląskich Kolei Wąskotorowych. W związku z tym przygotowano szereg atrakcji, m.in. darmowe pociągi (Bytom Wąsk.-Bytom Karb Wąsk. i Bytom Wąsk.-Tarnowskie Góry Wąsk), prowadzone trakcją spalinową, oraz pociągi Bytom Karb Wąsk.-Sucha Góra-Bytom Karb Wąsk. Pociągi do/z Suchej Góry prowadzone były parowozem Las49. W tych pociągach jednak przejazd był płatny. 

W niedzielę, 22 września korzystam z okazji i wybieram się na przejażdżkę, bowiem ostatni raz jechałem tą kolejką, gdy miałem 6 lat..... Trochę mi wstyd :P Niestety, ale w (C) oferta kolejowa na odcinku Katowice-Bytom-TG jest tragiczna. Na szczęście jest jeszcze KZK GOP. 
Kombinacją 98+820 docieram do Bytomia, gdzie jestem około 12:25. Krótki spacerek i jestem na dworcu wąskotorowym, gdzie po chwili zjawia się Mariusz, który miał wsiadać na Karbiu i jechać na Suchą Górę (trakcja parową).  Do pociągu mamy jeszcze ponad 20 minut, więc cykamy kilka fot:
0 12:50 przyjeżdża pociąg Bytom Karb Wąsk.-Bytom Wąsk, którego skład przechodzi na pociąg Bytom Wąsk.-Tarnowskie Góry Wąsk. Jeszcze kilka fot i zajmujemy miejsca w pociągu, ja w wagonie otwartym, a Mariusz w krytym. 
Jeszcze wnętrze wagonu:
Wagon, w którym siedzę mam prywatny, w pozostałych otwartych jakieś 30% zapełnienia, nie wiem jak w krytym.  Ruszamy jakieś 2 minutki po czasie, kierujemy się początkowo w stronę Gliwic. Pierwszy postój to Szombierki Elektrociepłownia:
Niedługo później przejeżdżamy wiaduktem nad linią do Gliwic, a chwilkę później nad trasą do Tarnowskich Gór.  Kolejny postój to Bytom Karb Wąskotorowy. Nie jest to malutki przystanek, jak Szombierki Elektrociepłownia , lecz największa stacja na trasie Bytom Wąsk,-Miasteczko Śl. Zalew.
Wsiada tu sporo osób, więc i do mojego wagonu ktoś musi wsiąść. Na stacji można dostrzec parowóz, LAS49  który za 15 minut ruszy z pociągiem specjalnym do Suchej Góry. Na wyjeździe żegnam się z Mariuszem. Foty Bytomia Karbia Wąsk.:
Chwilkę po odjeździe górą przecina nas  trasa Bytom-Tarnowskie Góry, w okolicach stacji Bytom Karb. Momentami widać ślady po drugim torze, zwłaszcza na przejazdach kolejowych. Prędkość na niektórych odcinkach jest dla mnie pozytywnym zaskoczeniem, jedzie się lepiej, niż jeszcze niedawno normalnotorową trasą np. z Nakła Śl. do Radzionkowa :P Na trasie nie brakuje łuków, na których można wykonywać ciekawe foty. Sporo osób właśnie w ten sposób spędza podróż. Także na szlaku natrafiamy na focistów. Do Tarnowskich Gór Wąsk, są jeszcze 3 postoje. Pierwszy to Dąbrowa Miejska:

Drugim jest Sucha Góra. Przystanek jest ładnie wyremontowany. 2 foty:

Ostatnim jest Kopalnia Zabytkowa, lub jak jest napisane na tablicy Kopalnia Srebra:
W Tarnowskich Górach Wąsk. pociąg nie kończy biegu w peronach, lecz kawałek przed, aby umożliwić oblot składu. Wykonuję ostatnie dziś foty z GKW:
Następnie udaje się na przystanek Tarnowskie Góry Bytomska, skąd po niespełna 5 minutach mam autobus 820. Dobrze znaną mi trasą docieram do centrum Chorzowa. Kilka minut i przyjeżdża załadowany kibicami 74, którym się zabieram. Przy stadionie Ruchu Chorzów dostrzegam 2 Ikarusy z PKM-u Katowice, więc wysiadam przy dworcu i idę je sfocić :D
Na wyświetlaczach "Przejazd specjalny", czy coś w tym stylu, więc wnioskuję że był to przewóz kibiców. Powracam na przystanek przy dworcu PKP i podjeżdżam 2 przystanki 632. 5 minut później jestem już w domu i tak kończy się ten wyjazd.

6 komentarzy:

  1. Fajny wyjazd GKW, malownicza trasa i jak zawsze ciekawa relacja ze zdjęciami.

    OdpowiedzUsuń
  2. Wstydem jest to, że ja mam rzut beretem do Przeworskiej KW i jeszcze nią nawet nie jechałam... Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No to widzę czekasz na mnie, bo ja też jej nie mam :P
      Pozdro :)

      Usuń
  3. Fajnie to opisałeś. :) Ja też byłem, ale trochę wcześniej. Jak czas pozwoli, wrzucę foty i zrobię posta na moim blogu.

    Pozdrawiam. :)

    OdpowiedzUsuń