poniedziałek, 6 grudnia 2021

Pociągiem przez Rudę Kochłowice i Knurów.

Jak co wakacje tak i w tym roku PKP IC uruchamia szereg sezonowych połączeń. W tym roku ciekawostką jest trasa TLK WOLIN (grupa ze Świnoujścia), a konkretniej chodzi o odcinek Katowice-Rybnik.  Pociąg pokonuje bowiem ten odcinek przez PODG. Hajduki, Rudę Kochłowice, Rudę Wirek, Zabrze Makoszowy i Knurów. Co prawda cały ten odcinek mam już zaliczony, jednak postanowiłem się wybrać na przypomnienie tej trasy. Przy okazji wrzucając kilka zdjęć, za czasów jak istniały jeszcze perony stacji Ruda Kochłowice i przystanku i posterunku odstępowego Ruda Wirek. Jakiś czas temu był tam bowiem remont, a po peronach zostały wspomnienie i kilka moich kiepskich zdjęć :P 

Wyjazd odbył się w piątek, 20 sierpnia. Dzień wcześniej, będąc w Katowicach zaopatruję się w bilecik (Ruda Kochłowice w rubryce "przez" mnie nieco zdziwiła):

Pobudka o 4:30 by około 5:05 wyjść z domu.  Krótki spacerek i docieram na dworzec. WOLIN zjawia się planowo, ludzi trochę jedzie, ale znajduje wolny przedział. W Katowicach nieco dłuższy postój bo trzeba zmienić kierunek jazdy. Chwilę po mnie zjawia się kol. Artur, który wybiera się na zaliczenie tego szlaku. 

Odjazd planowy, w miejscach wolnych możemy przebierać.  Początkowo trasa znana, jednak za Załężem odbijamy w lewo na linię 713.  Początkowo szlak idzie wzdłuż torów linii 137. Z linii 713 zjeżdżamy przy PODG Gottwald i wjeżdżamy na linię 651. Następnie odbijamy łukiem w lewo. Z pociągu mamy widok na teren Zakładu-Usługowo-Remontowego (dawna zajezdnia) w Chorzowie Batorym.  Po chwili z prawej strony pojawia się linia Chorzów Batory-Ruda Kochłowice (164) na którą wjedziemy, ale to dopiero na PODG Hajduki.  Do tego posterunku jedziemy równolegle z linią 164, przejeżdżając przez przejazd kolejowy przy ul. Maronia w Chorzowie Batorym. Chwilę później można dostrzec obrzeża Parku Logistycznego. W ramach realizacji projektu "Kolej Plus" jest planowany nawet przystanek Chorzów Hajduki, w ramach alternatywnego połączenia Gliwice-Katowice. Co z tego wyjdzie, to się okaże. 

Przy PODG Hajduki wjeżdżamy na linię Chorzów Batory-Ruda Kochłowice.  Chwilę później w lewo odbija linia 651, który kończy się na PODG Radoszowy (gdzie można wjechać na linię do Ligoty przez PODG Panewnik).  Po chwili także z lewej strony pojawia się linia 141 (Katowice Ligota-Gliwice), na którą wjedziemy na stacji w Rudzie Kochłowicach.  I teraz czas na fotki z Kochłowic:

Peron 1 - widok w kierunku Gliwic
Widok na peron 2- kierunek Gliwice.
Peron 2. Widok w kierunku Katowic Ligoty/Chorzowa Batorego.
Peron 2.
Schody, które prowadziły na peron 1.
Peron 1- widok od strony Gliwic.
Peron 1- wyjazd na Gliwice.
Wiaty peronowe na peronie 1.
Peron 1.
Budynek
Wieża ciśnień
Widok w kierunku Gliwic, po lewej peron 2.
Wyjazd w kierunku Ligoty/Batorego.
Widok na peron 2.
Tablica z nazwą stacji
Mimo, że jesteśmy w centrum GOPu, to momentami klimaty na linii całkowicie od tego odbiegają. Owszem, są odcinki gdzie jedziemy wzdłuż kopalnianych bocznic, ale momentami jedziemy przez pola. Kolejne zdjęcia to Ruda Wirek, oczywiście też jeszcze przed likwidacją peronów:
Widok z objazdowego pociągu KŚ Gliwice-Katowice
Widok w kierunku Rudy Kochłowice.
Wiata peronowa na peronie 1.
Tablica z nazwą przystanku
Peron 1. Widok w kierunku Kochłowic.
Wyjazd na Kochłowice.
ET42 jedzie ze składem w kierunku Gliwic.

Kolejne stacje w Rudzie Śląskiej to Halemba i Bielszowice, jednak tutaj z peronów już wiele nie zostało. Stacje bowiem zlikwidowana dla ruchu pasażerskiego w XX wieku. Na tym odcinku klimat już jest adekwatny to miejsca, w którym się znajdujemy czyli do GOPu. Kolejna stacja to Zabrze Makoszowy. Osobiście byłem tu tylko przejazdem i nie posiadam zbyt wielu zdjęć z tego miejsca. 
Za Makoszowami zjeżdżamy z linii 141 na linię 149. Na tej trasie kursuje weekendowy pociąg KUBALONKA z Gliwic do Wisły Głębce, kilka zdjęć z przejazdu tym odcinkiem można znaleźć tutaj .
W Leszczynach łączymy się z linią z Katowic Ligoty i znaną trasą docieramy do Rybnika. 
Chwila przerwy i ELFem wracamy do Katowic. 
Na koniec bilecik z Batorego do Rybnika, ciekawostką jest Ruda Kochłowice w stacjach "przez":

2 komentarze:

  1. Fajna relacja ze śląskich szlaków kolejowych.

    OdpowiedzUsuń
  2. hej, gdzie dokładnie mieściły się przystanki Ruda Bielszowice i Ruda Halemba? Dałbyś radę wrzucić tutaj pinezki z google maps?

    OdpowiedzUsuń