niedziela, 23 czerwca 2013

Z PKM Gliwice wzdłuż trasy Zabrze Makoszowy-Leszczyny (odcinek Przyszowice-Knurów).

Jak już kiedyś pisałem, że oprócz kolejowych kółeczek  czasem także lubię sobie pojeździć Ikarusami
Połączyłem więc kolejową i ikarusową pasję i wybieram się na przejażdżkę do Knurowa, Gierałtowic i Przyszowic (po drodze zaliczając jednego z dwóch (?) w Polsce Ikarusów 260.04 w ruchu liniowym). Oczywiście nie zwiedzam miasta, lecz dworce kolejowe, a przy okazji pętle autobusową w Szczygłowicach :P
W Czwartek wstaję około 3;30 i pieszo udaje się na przystanek Chorzów Hala Sportowa, gdzie jestem około 4;05. 10 minut później lekko splecowany przyjechał autobus 870 (pierwsze dwa kursy są realizowane do przystanku Zabrze Goethego, wykonuje je PKM Katowice, jest to podsył na pierwsze "7" z Zabrza do Katowic), już na samym początku trafił się Ikar :) #4402. Początkowo jedziemy DTŚ, jednak przed Chebziem odbijamy i jedziemy wzdłuż trasy, którą jeździ tramwaj jedynka  z Chebzia do Gliwic (obecnie na odcinku Chebzie Dworcowa-Zaborze Pętla jest komunikacja zastępcza). 20-minutowa podróż zlatuje szybko i około 4:40 jestem na dworcu autobusowym w Zabrzu. Kilka minut później autobusem 83 (MAN NL202 #082 ex. PKM Świerklaniec) przybywa kol. Mariusz z Bytomia, który wraz ze mną udaje się na polowanie Ikarusów 260.  Autobusy te można głównie spotkać na linii 32N (łączone z ostatnimi i pierwszymi kursami 32, kolejno), tak więc na tej linii na nie polujemy. Solarisem na 32 podjeżdżamy na przystanek Zabrze Politechnika Śląska, gdzie po krótkim oczekiwaniu z przeciwka nadjeżdża Ikarus 260.30A #3. Nie jest to lewarek, ale lepsze to niż jakieś Solarisy :P Poza tym jest jeszcze szansa, że na kolejnym planie pojawi się 260.04. Krótka podróż trasą, którą przyjechaliśmy i znów jesteśmy na Goethego. Wóz zjeżdża do zajezdni, a my cykamy mu foty:
Podczas wykonywania zdjęć kierowca zatrzymuje pojazd i pyta nas, po co robimy zdjęcia.
Powracamy do stanowisko, skąd odjeżdża 32 i jeszcze raz nim jedziemy, tym razem jednak na przystanek Zabrze Kościół św. Józefa.
Niecałe 10 minut oczekiwania i z oddali widać znajomą twarz, tym razem nam się udało i na kursie Łabędy Huta 4:56-Zabrze Goethego 6:01 trafił się Ikarus 260.04 #3926 :) Już dobre kilka lat nie jechałem takim sprzętem :) Niestety, 7-minutowa podróż szybko się kończy i czas wysiadać. Na Goethego znów 3 foty:
Kol. Mariusz ma jeszcze chwilę do powrotnego 83, więc wykonujemy kilka zdjęć.
Ikarus 280.70E #108 na 7:
Ikarus 280.26 #4291 na 6:
I Ikarus 280.26 #4329 na 932:
Mariusz linią 83 udaję się do domu, a ja oczekuję na Ikarusa na 47. Około 6:50 przyjeżdża Ikarus 280.26 #1566, który o 7:12 uda w kolejny kurs do Szczygłowic. 2 foty:
Planowo wyruszam z Zabrza. Frekwencja średnia, ale o tej porze, to ludzie raczej jeżdżą w drogę powrotną. Trasa wiedzie przez Zabrze Makoszowy (m.in. obok dworca PKP), Przyszowice, Gierałtowice (znów obok dworca), Knurów. W Gierałtowicach łapiemy plecy, bo droga jest rozkopana i na części trasy jest ruch wahadłowy. Nie idę od razu na dworzec, lecz przejadę się na pętlę do Szczygłowic (Szczygłowice Kopalnia). Tam 2 foty:
I tym samym wozem powracam do centrum Knurowa. Wychodzę na przystanku Knurów Dworcowa i po krótkim spacerze jestem na dworcu kolejowym. Budynek jest chyba zamieszkany, ale perony strasznie zarośnięte. . Foty z Knurowa:
Teraz czas na wizytę na dworcu w Gierałtowicach. Docieram tam DAB-em 12-1800B #134 na 47. Niecałe 10-minut i wysiadam na przystanku Gierałtowice Przejazd Kolejowy, który znajduje się przy dworcu.  Peron chyba jeszcze bardziej zarośnięty niż w Knurowie, co widać na fotach:
Po wykonaniu zdjęć pieszo idę na dworzec w Przyszowicach. Docieram tam po około 20-minutwym spacerku. Foty:
 Następnie powracam na przystanek Przyszowice Kościół, skąd 120 powracam do Katowic. Miałem jeszcze iść na foty do Kochłowic i na Wirek, ale upał dał o sobie znać i wróciłem do domu autobusem 139, na który przesiadłem się na przystanku Kochłowice Rynek. Po południu, żeby nie marnować dobówki udaje się jeszcze na przejażdżkę Ikarem na 648 z Knurowa do Gliwic. Na przystanku Knurów Dworcowa cykam 2 foty:
Z Gliwic 6 jadę na przystanek Świętochłowice Mijanka, skąd po 15-minutowym spacerze docieram do domu.